Lurad schalmamma

Stod i kö för att köpa en kaffe i fiket på Kulturhuset. Sockertopp sov i vagnen och jag såg fram emot att läsa medhavda morgontidningar i lugn och ro. Stället var nästan helt tomt, så när som på en mamma i långkjol, hennafärgat hår och med en bäbis i bärschal framme vid kassan.

”Har ni något bakverk som är bakat utan smör men på margarin?” frågar hon den 22-åriga expiditen som liksom jag måste tänka i en halv minut för att fatta skillnaden mellan smör och margarin. Istället för att bara svara nej, som jag själv gjorde när jag sommarjobbade på kondis och man fick alla möjliga konstiga frågor om innehåll, konsulterar hon en äldre kollega och hon till och med slog i en katalog över caféets bakverk och ingridienser.

Vid detta laget var min kaffeabstinens svår och sekunderna kändes som minuter.

SUCK måste man ha en vaniljbulle om man inte tål socker, mjölk, mjöl eller vad det nu kan vara? Jag har aldrig fattat det där. Men det kanske är för att jag själv inte har svårt att avstå från just bakverk.

Det slutade med att hon surt konstaterade att hon fick väl köpa en mandarin och en banan istället. Då såg jag hur ledsen och generad den unga expediten blev, som om det var HENNES fel att schalmamman var laktosintolerant eller mjölkproteinallergiker eller vilken krämpa hon nu led av. Så jag försökte lätta upp stämningen och säga ”Jamen det låter ju jättegott det med ”. Men schalmamman var så plågad av den outgrundliga orättvisan att hon inte kunde äta något gottigt att hon bara stirrade stint framför sig.

Oj vart tog detta vägen. Egentligen skulle jag blogga om hur djävla lurade schalmammor är när de tror att det är SÅ jobbigt att dra runt på en vagn. Särskilt som det nu har börjat snöa och bli lite vallar. Men det råkade bli en lång startsträcka om hennes laktovegetariska liv. Nu orkar jag ite lägga ut texten utan konstaterar bara att det är så skönt att ha en vagn som man kan ha matkassar och grejer på. Och alla schalmammor kan sluta se så nöjda och naturliga ut för jag, och min klena rygg, är inte det minsta avis.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Lurad schalmamma

  1. Tudorienne skriver:

    Ha ha ha heja Motti!

  2. Tisalen skriver:

    Hejja Motti, hejja vagn!

    Tisalen är med i ditt lag oh mina ungar åxå för de gillade inte sjal ngn av dem😉

  3. kattmamman skriver:

    Måste jag försvara mina älskade sjalar nu?

    Nä det gör jag inte, jag förtsätter att älska dem ändå…

Kommentera

