Pina

Hon sa inte ett ljud. Efter en minut, som kändes som tio, var jag tvungen att fråga ”Ser du nått?” Mmm jag ser, svarar människan. JA MEN VAD EXAKT SER DU? har jag lust att vråla, men det gör jag inte så klart. Jag är behärskad. Jag frågar istället om hon ser ett hjärta och ja, det gör hon men… men jag tittar här på hinnsäcken, den andra, den ser liten ut…svammel svammel svammel… Det visar sig att hon ägnar intresse åt en tom hinsäck som kunde ha blivit en tvilling, om den inte stannat i vecka fem. Sedan mäter hon den omsorgsfullt och verkar bekymrad. Jag vill att hon ska prata om den som lever. Jag ser ju själv hur hjärtat slår. Prata om den som lever!!!

Är den normalt stor för vecka 7, får jag fråga och ja, det är den. Den mäter 10 mm. Men den där andra, den har nog bara stannat, säger hon. Fan så är hon där igen. Det fattar jag väl att jag inte kan ha sån tur att båda blir barn så ge upp!

 

Sedan säger hon att jag ska få göra ett nytt vul i januari. Man kan nämligen inte veta om den lilla hinnsäcken utan hjärta verkligen inte är ett levande embryo. Fast, säger hon, den är väldigt liten och det är säkert inget. Och så säger hon det som gör att hela alltet blev lite bittert: ”Så om det blir något av detta så är det den andra vi får hoppas på”.

 

Ja ha det lät ju muntert. Som att den inte såg riktigt bra ut trots att hjärtat slog ”bra” och att den var förväntade 10 mm i vecka 7+2. Nej, jag vet inte. plötsligt känns det som att det nog inte blir något av detta. Nu är jag bara så slut och trött att jag vill gråta. Jag borde fira men jag vill bara sova. All luft gick ur mig. Jag vet ju att jag är glad innerst inne men känslorna är så förtryckta av oro att de nog tar lite tid på sig att komma fram.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Pina

  1. Tudorienne skriver:

    Chrmig jävla tant. Not. Du har ett fint levande embryo där, punkt slut.

  2. Ariadne skriver:

    Men vad var det för pucko du fick ha att göra med? Kan du inte begära att få göra ett nytt VUL med en annan människa som kanske kan vara lite bättre på att kommunicera och visa lite förståelse för din oro?

  3. Maja Gräddnos skriver:

    Men herregud. Se till att få ett nytt VUL! Så här kan du ju inte känna. Vilken spåntratt. Hon blev så fascinerad av en eventuell tvillinggraviditet att hon glömde bort att en vanlig graviditet är en sensation den med. Det är klart att allt är bra, se till att få en vettig person att visa det för dig!
    KRAM!!!

  4. hellomotti skriver:

    Ja ni har helt rätt att hon är ingen vidare kommunikatör. Men grejen är att hela hon är så osäker (ler ryckigt och flackar med blicken) så att jag tycker synd om henne. Hon känns som en människa som lider varje dag hon går till jobbet. Jag kan tänka mig att hon hamnade på en IVF-klinik för att hon inte klarade av jobbet som gyn-läkare inne på ett sjukhus. Jag får fokusera på att hon sa att den andra var normal – även om jag fick dra det ur tanten!

    Jag får fokusera på att NU är jag gravid. Jag är det oavsett hur lamt beskedet levererades!

  5. gullgossensmamma skriver:

    Grattis!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Vad mycket otroligt opsykologiska fertilitetsläkare det finns! Hörde talas om en annan lika irriterande dålig häromdagen. Det är ett embryo i exakt rätt storlek med att hjärta som slår. BARA ATT GRATULERA!

  6. Tisalen skriver:

    Allt var ju enligt regelboken för den ena. Alltså är allt så där normat som man vill att det ska vara när man är gravid. Sköterskan var ett pucko. försök att vila i det

  7. Kapybaran skriver:

    GRATTIS!!!!!!!!!!

    Förstår att luften gick ur dig, det tror jag den hade gjort oavsett om det var noll, två eller fem små därinne.
    Hoppas du hunnit landa och börjat glädjas lite nu!

    Och du: GRATTIS igen!
    puss

Kommentera

