Nannie

Om två veckor ska vi gå på min storebrors 40-årskalas. Det är ett barnfritt baluns med disco och liveband och tjofaderittan natten lång. Detta betyder att det är hög tid att skola in Sockertoppen hos en barnvakt. Idag ringde jag till ett företag som hyr ut nannies och jag pratade med en kvinna som lät förtroendeingivande.

Det enda kruxet är att de bara har två kvinnor som inte är uppbokade just den aktuella kvällen. Jag hoppas stenhårt på den ena som var en barndanspedagog i 50-årsåldern med egna utflugna barn.

Nu väntar jag med spänning på om hon vill och kan vara Sockertoppens vakt när vi är borta framöver. Inte för att behovet är skriande men det känns bra om man har någon att tillgå. Visst har vi vänner och släkt i stan men jag tycker att det känns bättre med en profesionell person som får betalt. Anledningen till detta resonemang är att jag helt enkelt har väldigt svårt att be om hjälp. Att vara barnvakt kräver ju att man då ska vara hemma hos oss och det blir en extra tröskel tror jag för de flesta kompisar, som redan själva har barn.

Hoppas att hon kan och att Sockertoppen och hon kommer bra överrens. Det blir i så fall inskolning vid två tillfällen (eller mer om det behövs).

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Nannie

  1. Tudorienne skriver:

    Förstår att du vill ha barnvakteriet hemma hos er när hon är så liten. Men annars vet du att du kan fråga oss. Jag nojar en hel del för det här med barnvakt ockås, och håller på med en massa förberedelser. Hemma ska det vara, men det är mest för min (vår) skull. Tror nog att barnet skulle klara några timmar hos någon annan också, men det är jag långt ifrån mogen för.

  2. gullgossensmamma skriver:

    Jag tänker morskt att det är väl inga problem med barnvakter – tills jag inser att Gullgossen aldrig blivit barnvaktad av nån annan än mormor och morfar (ev moster ocg bästastekusinen Guldlock nån enstaka gång)… hrm… skulle nog vara bra för oss att öva in någon också – för även om m o m är bra så vill man ju inte alltid be dem om hjälp….
    Jg har kompisar som använder nanny från firma och är supernöjda – av samma anledning – de vill inte stå med mössan i hand varje gång det är nåt!

  3. hellomotti skriver:

    Exakt ”mössan i hand” finns det något värre /stoltheten själv🙂

    Sedan utesluter ju inte detta tex farmor och farfar (som bor nära) FRAMÖVER men jag känner att de är 70+ och frågan är ens om de orkar hålla sig vakna till 01 när vi ämnar komma hem och sedan vandra hem i natten och kylan.

  4. gullgossensmamma skriver:

    precis. vi bor ju nära mormor och morfar – och passar barnen hemma hos sig – aldrig hos mig. Men om jag kom hem sent (när bara Gullgossen fanns) s åfick vi ju i princip sova över… men nu kom jag väl hem efter 23 endast en gång… för att packa in Gullgossen i overall och ta hem honom mitt i natten är inte önskvärt.
    NEJ barnvakt som kommer och stannar så länge man behöver och sedan går hem känns väl som ett mycket bra upplägg!!!

  5. uniflora skriver:

    Vad underbart att ha en sån firma att tillgå. Det vill jag också ha i min lillstad. Kanske finns iofs… Men ja – det är svårt att fråga andra, det tar emot – trots att jag själv inte skulle ha nåt emot att ta hand om andras barn, hemma hos dem själva eller hos oss. Skumt ens psyke fungerar.

    Hoppas det funkar bra!

  6. Erika skriver:

    Å jag har aldrig läst/hört om någon som anlitat firma innan. Jag såg en annons i min småstad häromdan och blev väldigt nyfiken. Lider som många andra av ”jag kan själv” syndrom🙂 Känns inte alltid bra att be om hjälp tyvärr. Min dotter är 7 månader nu och har inte barnvaktats än men det vore så skönt att veta att jag har en backup plan. Någon som alltid kan (eftersom man betalar) å slipper känna tacksamhetsskuld gentemot vänner/släkt. Hur har det gått?? Har det fungerat bra, är ni nöjda….
    F ö blev jag väldigt glad när jag hittade dej idag via ”fertilitychallenged” Följde dej när jag var en Femmis men kom av mej i bloggvärlden när jag blev sambo. Blev så berörd när jag såg att du oxå fått barn. Ska läsa ikapp lite nu.

    • hellomotti skriver:

      Det bidde inget med dem. Jag fick kalla fötter. Borde blogga om det. Efter svenska dagbladets granskning av branchen blev man ju inte mer övertygad om att hyra in hjälp. Men jag avfärdar det inte helt. Vi träffade två barnvakter från firman men det kändes inte 100 faktiskt. De var så…ytliga och korkade. (Får man säga så???)

Kommentera

