Förberedd

Nu har jag fått gula recept, på gammalt hederligt vis, av pensionerade dr Gyn. Samma dunderkur som när jag lyckades bli gravid och föda ett barn för enda gången i livet. Inför nästa försök ska jag alltså ta Humira-injektioner TRE månader innan IVF:en och dessutom äta kortison en månad innan. Det känns bra att ha recepten redan nu även om det blir Humira-start först i april/maj.

 

För intresserade klistrar jag in min mailkonversion:

—– Original Message —–

Hej Sven

Jag fick som du vet tillbaka två frysta embryon (13 november 2010) i höstas. Båda fäste men endast ett visade hjärtverksamhet i v 7+4. När jag var på återbesök i v 10+6 visade det sig dessvärre att den andra också hade blivit ett ma.
Vad tror du, kan det finnas en möjlighet att jag borde ha ätit Prednisolon 15 mg även denna gång? Min aktuella medicinering vid försöket var 5000 IE Fragmin och Progesteron gr 2. Inget annat.
Nu är planen att göra ett nytt FET försök i april eller maj. Vad anser du; behöver jag ta nya blodprover? Ska jag ta Humira ”just in case” eftersom den enda gången en graviditet lyckats är ju när jag tog Humira månaderna innan och till vecka 7. Eller är mitt resonemang enbart baserat på känsla/skrock och ingen vetenskap?
Det skulle vara intressant att höra vad Du tycker.

 

Hej!
Det var tråkigt att det gick som det gick. Med facit i hand kan man , trots normaliserat ANA vid förra provtagningen, misstänka att det är nödvändigt med även Predisolon (15 mg dagligen). Börja minst en månad innan nästa behandling. Förhöjningen av Kardiolipin- o. beta2 glycoprotein-ak motiverar Fragmin från behandlingsstart ( Trombyl i ”vardagsslag”) Eftersom munfösvaret måste ställas om för att bevara en graviditet skulle det inte skada att, med start en månad innan, trycka ned en ökning av NK-celler o. TNF-alpha, dvs Humira. Jag tycker inte vi behöver ta om proverna, situationen verkar klar o. entydig ändå. Progesteron-vag. i efterförloppet är givetvis också mkt viktigt (skall tas äda till grav. vecka 12)  Meddela mig om Du behöver några recept.
Vänliga hälsningar !
Sven ….


Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Förberedd

  1. gullgossensmamma skriver:

    hejja Sven !!!! utan honomhade varken du eller jag varit mamma! han är pensionerd men ändå mest i framkant av alla fertilitetsläkare och gyn jag träffat på!!!

  2. Tudorienne skriver:

    Fasen vad schysst han är! Bra att du har honom!

  3. Nylsa skriver:

    Jag instämmer, heja Sven! och så heja dig förståss.

  4. Kapybaran skriver:

    Blir så varm i hjärtat av att se att han fortfarande är igång och engagerad.
    Allrabästaste Dr Sven! ❤

  5. Tisalen skriver:

    Vilkem fanatstisk läkare. ge honom enorma cred från mig

  6. Mee skriver:

    Får man ta Humira under graviditet?

    Jag står stadigt på Humira var 14:e dag och vi har börjar diskutera hur vi ska göra med Humiran eftersom vi snart vill bli gravida och Humira under graviditet inte är utrett ännu. Min instinktiva känsla är att min kropp är som friskast på Humira men det finns så mycket dubbla budskap.

    Du har alltså tagit Humira fram till 7:e veckan, har jag förstått det rätt?

    Maila gärna och berätta!

  7. hellomotti skriver:

    Ja till vecka sju säger min läkare att det är ok, dvs sluta när hjärtslag konstaterats. Så gjorde jag när jag fick min dotter så för mig har det funkat. Vet inte så mycket mer än så utan litar bara på min doktor.

  8. hellomotti skriver:

    … och jag tog också var 14:de dag.

  9. Längtan skriver:

    Hej!
    Jag har en hel del funderingar angående Humira och det verkar som att vi två har liknande sjukdomsbild. Jag känner att jag hellre redogör allt detta i ett mejl men jag hittar ingen mejladress till dig på din blogg. Vore jättetacksam om du ville mejla mig så att jag sedan kan mejla tillbaka det jag funderar på. Min mejl är: langtantillbarn@gmail.com

Kommentera

