Bloggosfären

En gång i världen (läs 2005-2008) hade jag STENKOLL på varenda jävel som bloggade om IVF, barnlöshet, adoptioner och närbesläktade ämnen. I dag har jag inte ens koll på dem som jag då följde benhårt, trots att några av dem fortfarande bloggar. På något vis får jag dåligt samvete. Jag vill hänga med. Eller vill jag det? Jag kan inte skylla på att jag inte hinner. Det handlar om prioriteringar.

Jag skulle kunna lägga samma tid på en daglig ”bloggrunda” som jag gör på Fejan och Twitter. Men jag gör det inte. Det finns bara en förklaring, eller två. Det ena är att många av dem jag följde numer är irl-vänner som jag kan följa på fejan. Det andra är att själva drivet, suget, ångesten hos mig själv har avtagit sedan jag själv fick barn. Då betydde det allt. Behandlingarna, försöken, planerna, tankarna upptog fanimej nästan ALL min tid. Det var mitt största intresse. Så är det inte längre och det är ju en herrans tur.

Jag undrar hur jag hade varit, hur jag hade mått om jag fortfarande stampade på samma ruta som för 5 år sedan? Jag vet att jag hade klarat det. Men hur? Hade jag givit upp eller hade alla pengar gått till det fjärde trepacket? Hade jag separerat från Big Top för att kunna adoptera som singel och nu varit i väntan på att få skicka mina papper? Hur hade livet tett sig? Sådant kan jag grunna på ibland.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bloggosfären

  1. Tudorienne skriver:

    Jag kan ibland bli lite smått besatt av ”hur hade det varit om jag inte träffat S?” och suttit och räknat ut hur jag skulle ta ut föräldraledighet om jag hade fått barn som ensamstående för att få det att gå ihop och så vidare. Det är i stort sett inte friskt tror jag!

  2. hellomotti skriver:

    Precis så tänker jag med. Det hade varit väldigt mycket jobbigare att vara ensam. Men jag vet, envis som jag är (och även du) att det också hade gått.

Kommentera

