Prata vid 1 år?

Det står på olika sajter att barn börjar säga sina första ord vid 9-12 månader. Vid 18 månader ska de ha ett ordföråd på 15 ord. Sockertoppen är 17 månader och säger MÖJLIGEN mam-ma och baba. Hon säger även massor med andra obegripliga saker med olika tonfall och styrka. Men ord, nej. Halkar in på diverse forum och läser att detta kan vara farligt = autismvarning eller tecken på språkstörning som kan vara permanent. Blir galen på mig själv men kan inte hjälpa att jag blir orolig.

Ni få som läser mig: kunde era barn 15 ord när de var 1,5 år????

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Prata vid 1 år?

  1. Maja Gräddnos skriver:

    Bill: ja
    Bull: nej

    vad gäller Bull så kom språket nu för ungefär två månader sedan (han är född sept 08). Och då kom ALLTIHOP. Hela meningar av gallimatias blev plötsligt hela meningar av ord.

  2. Tudorienne skriver:

    Svar nej. Visserligen bara 15 månader, men jag ser inte det komma än. Ska man inte vänta tills de börjar dagis innan man börajr oroa sig?

  3. Ariadne skriver:

    Jag tror man måste se till helheten. En del barn fokuserar mer på språket tidigare än andra. Minsta E sa absolut inte 15 olika ord när hon var 1,5 år men det märktes ju att hon förstod mycket av vad man sa när man pratade. Det var också tydligt att det talade språket var sekundärt för henne mot att lära sig fysiska saker som att springa, klättra, klä på sig och skruva av lock på burkar. Idag är minsta E 3 år och det är först de senaste månaderna som språket verkligen har börjat ta fart men fortfarande så är det många barn som är ett år yngre som pratar mer ”rent” än vad hon gör. Så generellt så tror jag inte att det är någon anledning till oro bara för ens barn inte kan standardantalet ord vid en viss ålder.

  4. Anna-Bell skriver:

    När Prinsen var 17 månader sa han mamma, pappa, titta, där, mormor, boll och namnet på tre personer som står oss nära. Han har alltid varit väldigt verbal och jag upplever att han pratade tidigt.

    Detta kan man läsa på ”Vi föräldrar”:

    ”18 MÅNADER:
    Vid 18 månaders ålder ska barnet även kunna använda de åtta till tio ord det har i sitt ordförråd till att försöka uttrycka sig på väldigt enkel nivå, som att peka på en hund och säga ”vovve”.
    – När ett barn talar tio ord förstår han eller hon minst hundra, säger Carmela Miniscalco. Förståelsen är alltid större än vad man själv kan uttrycka – det följer med oss hela livet och gäller även vuxna.
    Det är med andra ord skillnad på de ord vi aktivt använder och vad vi förstår.”

    Jag skulle vilja påstå att det är jätteolika det där med språket. En del små barn pratar väldigt mycket, det ser jag ju på jobbet. Andra lagrar en mycket, säger nästan inget men sedan när de väl börjar prata så kommer det en hel massa på en gång. Du behöver inte oroa dig. Jag tycker att man som förälder kan undra om man märker att barnet inte förstår vad man säger när man ger enkla kommandon som t ex ”Hämta bollen” eller ”Var är magen?” Då kan det kanske vara att barnet inte hör eller ngt annat. (Vid autism är ju barnet ofta avskärmat och liksom i sin egen värld.) Men att de inte säger många ord när de är 15 månader är inget att hänga upp sig på skulle jag säga. Ge det lite tid, det kommer ord inom en snar framtid tror jag.

  5. kattmamman skriver:

    Mini pratade bra vid 18-månaders ålder. Lill sa knappt någonting. Båda är så vitt jag vet fullt normala välutvecklade barn.

  6. ettbarnblirtill skriver:

    Jag har en liten pratkvarn som babblar och babblar, hon kunde definitivt mer än 15 ord vid 1,5 års ålder. Nu vid typ 23 års ålder är det så mycket ord (och meningar) att jag för länge sedan slutat räkna.
    Enormt olika det där. Tror inte att det är något att oroa sig för, om Sockertoppen har andra intressen just nu än att utveckla talet. Jag ser på dagis hur otroligt olika det är med talet, men barnen verkar inte bry sig ett dugg om den saken. De leker lika bra ihop ändå!

  7. Johanna skriver:

    Jag tror att det handlar rätt mycket om vad föräldrarna godkänner som ord också. Jag anser att min dotter säger ”hund”. Andra kan kanske höra ett ”ud” om de är snälla. Jag är mellanelak tror jag och godkänner ett 10-tal ord nu vid 18 månader. Hade hon haft ett par bekanta som räknar snällt till föräldrar hade de sagt att hon kunde uppemot hundra ord, eftersom de godkänner allt som med god vilja kanske hade kunnat tolkas. Hade hon haft en annan kompis som mamma hade hon kunnat tre ord, eftersom den kompisen bara godkänner korrekt uttalade ord…

  8. Tisalen skriver:

    Agnes pratade hur mycket spom helst men Tilde sa inte mer än så där fram till hon var 26 månader – då lossnade det och det kom 15 nya ord omdagen.

    Säkert har alla sagt det redan men ta det lungt – så länge ni märker att hon förstår er och vet vad en del saker är även om hon inte säger dem.

  9. linda me melle skriver:

    nä asså de e så olika de där har en son han började prata vid 17-18mån o kunde de vanliga orden mamma pappa titta bajs osv. men han pratar ”orent” än i dag han är 2 år 8mån men han gör sig förstod mkt me kroppspråk också. har mmkt kontakt me läkare pga kost allergi min son har och har då passat på atagit upp de här me talet. de sa att tal utvecklas mkt upp till 3 års ålder. man bör vara observant fram tills dess men inte orolig. efter 3 år ska man prata i meningar och då bör man va orolig om de inte gå¨r. så ta de lugnt.

  10. Ping: Det underbara språket | Hello Motti

  11. Ping: Tiden | Hello Motti

Kommentera

