Ett eller två??? BIG deal!

Tack för peppande svar på språkångesten i förra inlägget. Provade efter det om Sockertoppen kunde peka på sin mage och hämta en boll på kommando. Men nej det kunde hon inte. Men idag gjorde hon det. Antingen var hon inte på humör, eller så trillade poletten ner. Jag har ju aldrig bett henne hämta något tidigare….

Sitter och läser Helena von Zweigbergs ”Ur vulkanens mun”. Det finns mycket att säga om denna ångestframkallande relationsroman om ett par som inte kan kommunicera med varandra. Men det är inte det jag ska blogga om utan att författarinnan, i förbigående, berättar hur kvinnan i relationen iakttar en mamma med sitt barn på en buss. Fritt citerat ur minnet:

”Barnet är ett eller två år och tittar ut genom fönstret och säger kyka. Ja, en kyrka svarar mamman. Dindong gör kyka, säger barnet. Ja ding dong låter kyrkan, säger mamman”.

Jag kan inte hjälpa att jag tappar koncentrationen på boken och börjar grubbla. Var barnet kanske närmare ett än två? Hur kan Helena von Zweigbergk slänga sig så svepande med barnets ålder, det är ju svinviktigt hur gammal EXAKT barnet var. När kan min Sockertopp göra sådana iakttagelser och säga så fantastiskt intelligenta saker? Kommer det ske någonsinn? Ja ni fattar, jag är helt insnöad på detta nu.

Har pratat med Big Top om detta men han är som vanligt helt cool. Menar att hon är SÅ mycket före andra barn motoriskt. Men jag vet inte. Är hon det? Visst hon kan klättra och gå ner för ett trappsteg framlänges och åka rutchkana själv. Men det kan väl de flesta andra som är 17 månader. Som vanligt förstorar Big Top upp det positiva och jag förstorar upp det negativa. Önskar att jag vore mer som honom.

Jag kommer i alla fall att ta upp detta med BVC när hon ska få vaccin om ett par veckor. Tills dess ska jag träna mer med henne. Har nog varit dålig på att läsa pekböcker tror jag.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ett eller två??? BIG deal!

  1. nylsa skriver:

    Jag tycker det verkar som att din Sockertopp kan en hel del, så jag tror faktiskt inte du behöver oroa dig alls, men jag vet att man självklart gör det ändå. Lillstjärnan kan varken klättra i stege, gå nerför trappor framlänges eller säga tio ord, men jag tycker att hon är fantastisk och tidigt ändå.
    Kom hit och lek i sandlådan nån dag så kanske de kan lära av varandra.

  2. tudorienne skriver:

    Men alltså, du ska inte behöva oroa dig för Sockertoppens utveckling. Jag är hundra på att hon är helt normal. Jag tycker inte att hon avviker ett dugg! Eller i så fall på ett positivt sätt!

  3. Anna-Bell skriver:

    Vissa säger att små barn har lätt för antingen språkliga eller motoriska grejer, och inte båda sakerna samtidigt. Men du, det är inget konstigt med att Sockertoppen inte pratar så mycket ännu. En del lagrar ju som sagt en massa och sen så kommer de igång. Så du testade kommandon, ja det kan ta några gånger innan de förstår. Men hon fixade det ju:) Försök att inte oroa dig, fråga på BVC för att få bekräftelse och kolla i böcker, det är ju både kul och bra.

Kommentera

