Regler

Hur är det egentligen om man jobbar säg 50 procent. Får man bara ha sitt barn i förskolan på halvtid då? Och hur är det om man jobbar som ”inhoppare” och inte vet om man jobbar 100 % eller 10 % från den ena månaden till den andra; får man ha sitt barn på förskolan då? Om man får det, hur meddelas personalen på förskolan när barnet kommer? Från dag till dag? Tar ett sådant barn upp en hel förskoleplats?

Och om man är egenföretagare med väldigt flukturerande arbetsbörda; är man då skyldig att rycka barnet fram och tillbaka ur förskolan efter sin egen jobbörda. För mig känns det orimligt eftersom en kund kan ringa vilken sekund som helst och vilja att jag ska jobba. Då känns det knepigt att jag bara ska dyka upp på förskolan med mitt barn eftersom de anpassar personalmängd och aktiviteter efter hur många barn som är där. Och inte minst – förskolan är ju till för barnets livslånga lärande – eller? 

Nu vet jag inte svaret på ovanstående frågor men jag har en känsla av att reglerna är uppbyggda kring att folk antingen har ett jobb med bestämda tider, studerar eller är arbetslösa.

Visst finns det en uggla i mossen. Förskolan sägs vara till för barnen och deras lärande men sedan när de får syskon är den pedagogiska verksamheten inte längre så viktigt tydligen eftersom tiden storasyskonet har rätt till att få vara i förskolan bantas ner. Är inte det motsägelsefullt?

Vem är förskolan till för, barnet eller föräldern… eller kanske båda?

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

