Om att spara

Ringde banken idag för att starta ett sparande till Sockertoppen. Tänkte sätta in de pengar hon får i julklapp och födelsedagspresent (ja i min släkt ger man bort pengar, säga vad man vill om det men det är en annan diskusion).

 

Hur som helst höll jag på att få en stroke ity det visade sig att det finns ca 40 olika sätt att spara på. Sedan ska man ta ställning till om kontot ska vara i barnets eller förälderns namn. Bankkvinnan berättade skräckhistorier om 18-åringar som tömt hela sparkontot och dragit till Indien på sin 18-årsdag…. Ja ni förstår problemet.

Hur gör ni som har barn och hur tänker ni som inte har barn men som kommer att/vill få? HUR ska man spara???

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Om att spara

  1. Astrantia skriver:

    Vi har varsitt sparkonto åt barnen men de är inte i barnens namn. Barnen har väl ett hum om att vi sparar pengar åt dem men de har ingen direkt koll på hur mycket eller hur mycket pengar de har på sparkontona. Min bonusdotter fyllde arton i år men hon har inte fått sina sparpengar än för hon har noll koll på ekonomi så så om hon fick pengarna så skulle de försvinna på nolltid, även om hennes intention från början skulle vara att spara. De pengarna får vänta tills hon ska flytta hemifrån eller om hon ska göra något särskilt innan dess. Men jag säger inte att det sätt vi gör är det bästa.

  2. Tudorienne skriver:

    Vi sparar åt barnen i våra namn, dvs vi äger kontona gemensamt jag och S. Just nu bara på vanligt bankkonto, vilket såklart är förkastligt så snart ska vi sätta oss och shoppa fonder för pengarna. Tycker det är bra att få slantar i present.
    De pratar om nåt som heter fondförsäkring på banken, whatever, bara det inte är för mycket avgift.

  3. Anna-Bell skriver:

    Jag vet, det är en djungel. Prinsen har lite fonder och ett sparkonto. Gittan har ett sparkonto och ska få fonder. Tyvärr kan vi inte spara så värst mycket just nu men får väl putta in lite slantar när vi börjar jobba. Om barnen får pengar sätts det in på derak konton. Vi har inte bestämt vart pengarna ska gå. Kanske till körkort eller till det första boendet. Men om det skulle räcka till en resa också så skulle det vara fine för mig.

  4. Erika skriver:

    Hm trodde jag hade koll på det här 🙂 MEN när jag tänker efter så finns kontot på min bank (inte mannens) står i barnets namn men vi ska båda skriva på vid uttag. Det var min mamma som öppnade kontot vid barnets födelse för att enkelt kunna sätta in pengar. Förr hade vi fond/aktiesparande till barnbarn men har gett upp det då marknaden e så dyster. Får kolla upp allt igen känner jag. Oavsett hur man gör/hur man placerar så gäller det väl att ha koll så man inte får en överraskning i framtiden 🙂

  5. Paprika skriver:

    För enkelhetens skull (och efter rekommendation från banken) har vi ett gemensamt sparkonto åt barnen, och eftersom Filur var först så står det i hans namn. Sedan är det upp till oss att komma ihåg att dela upp pengarna mellan dem innan han fyller arton.

Kommentera

