TUL v 29+4

I dag var jag och gjorde tillväxtultraljud igen. Bebisen hade fördubblat sin vikt sedan sist och ligger nu på 1,4 pannor!!!!! Inte konstigt att inälvorna börjar känna sig klämda. Det är ingen liten ärta längre. Nu skulle h*n till och med överleva på utsidan. Bebbeliton satt i säte och sprattlade så mycket att barnmorskan bara hann mäta blodflödet i navelsträngen och inte i artärerna till livmodern som de brukar. Men hon sa att en bebis som är så här vild och ”växer perfekt” har inte problem med blodförsörjningen. Må hon ha rätt i det.

Efter träffade jag min gynläkare och jag frågade om datum för kejsarsnitt. Nu säger de att snittet ska göras en vecka innan BF (inte 10 dagar som sist). Eftersom de bara snittar planerat på tisdagar och fredagar GISSAR jag att det blir fredagen den 16 mars. Har jag otur blir det tisdagen 20 mars men det tycker jag är alldeles för nära BF. De skulle skicka hem en ”kallelse” så det är bara att sitta ner i båten och hoppas på det tidigare datumet.

Det är verkligen annorlunda mot sist när det gäller bokning av snittet. Då fick vi träffa TRE olika människor och berätta varför vi ville ha snitt. Alla sa dock direkt när de hörde våra skäl att de aldrig skulle kunna neka oss. I journalen står det ”Humanitära skäl” som motivation. Ett döfött barn (i v 40+)) och ett cp-skadat är mer än de flesta människor ska behöva erfara vid vaginala förlossningar. Tyvärr är det vad Big Top fått uppleva med sin första fru. Han vägrar annat än snitt och skulle jag gå emot honom fick jag föda utan hans närvaro. För egen del skulle jag kunna tänka mig vaginalt OM det vore för att även han stöttade det förslaget… och OM det vore för att någon kunde garantera mig att inget händer barnet då. Dessa två ”om” kan inte uppfyllas så det blir snitt. Bävar lite eftersom det var rätt jobbig smärta flera dagar efter sist.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till TUL v 29+4

  1. Anna-Bell skriver:

    Hm. Ni kommer att vara på ett annat sjukhus än det där Gittan är född. För hon kom en onsdag. Jag tyckte också att en vecka före beräknad förlossning var för nära och ringde och kollade av. ”Vi kan klämma in er den 5:e” sa syrran. ”Det är tio dagar innan BF. Men du vet väl att barnet mår bra av att vara så länge som möjligt i magen?!” Jag grinade på jobbet efter det samtalet. Som att jag ville mitt barn det som inte var det bästa. Jag var bara rädd att förlossningen skulle komma igång. Men jag valde det tidigare datumet och tänkte att två dagar inte borde spela någon roll. Gittan plockades ut tio dagar innan beräknad förlossning. Hon skrek när hon kom ut, behövde inte syrgas och vägde nästan 3900 gram. Ja du vet ju, du som gissade så rätt!

  2. hellomotti skriver:

    Onödigt av BM att säga så. Trodde hon inte att du fattade det själv?

    Jag tror att Sockertoppen plockades ut 9 dagar innan BF. Hon hade nog mått bra av att vara kvar en vecka till i magen – men vem vet vad som hade hänt då? Hon kunde ha dött som sin halvsyster eller kunde förlossningen startat och gått åt hell. Exakt dessa saker som vi absolut ville undvika så nej, jag har inget dåligt samvete.

  3. Anna-Bell skriver:

    Ja det kan ju bli så känsligt också när man är hormonell…Att en sköterska har den attityden. Fruktansvärt det som hände din man och ex-frun!
    Så klart att du inte ska ha något dåligt samvete. Det är bra att det finns snitt. Själv läste jag inte ett ord om snitt innan, förutom det man fick på sjukhuset. Jag ville inte oroa mig i onödan och på nätet kan man ju stöta på idioter som skriver om att det är så farligt och fruktansvärt att göra snitt samt att de målar upp skräckscenarios. För oss var snitt en fin upplevelse även om jag hade ont efter. Men den smärtan var ju snabbt övergående om man jämför med det jag hade efter att ha spruckit hela vägen vid Prinsens förlossning.

  4. hellomotti skriver:

    Fakta är att ingen förlossning är så säker för BARNET som ett planerat snitt efter v 38. Det finns ingen stistik över det vad jag hittat men jag har aldrig hört talas om barn som fått men eller skadats allvarligt (vilket man har när det gäller vaginala förlossningar och akuta snitt). PÅ FL tjatar snittmotståndarna att barnet kan vara slött och andningspåverkat vid planerat snitt – men ursäkta DET är väl ingen farlig biverkan i jämförelse plus att detta även händer barnet vid vaginala frlossningar då barnet kan bli helt utmattat av att kämpa.

    Den största faran vid planerade snitt är för mamman och det kan jag leva med.

    Och ja, hur mamman kan skadas vid vaginalt är också en historia för sig. Såg du Uppdrag Granskning om hur vanligt det är med sfinterruptur? Tror 4 000 mammor skadas och får men VARJE år.

Kommentera

