Embryon kasseras efter fem år…

…som vi alla i IVF-svängen vet. Rätta mig om jag har fel men som jag minns det ska man då få ett brev hem som påminner en om att ”nu slänger vi dem”. Om man inte vill att de ska slängas kan man be om dispens hos Socialstyrelsen. OCH nu till min viktigaste fråga: är det vanligt att Socialstyrelsen säger nej? Och om så är fallet – vilka skäl godtar de? Vad ska man anföra som skäl för att få ett ja?

 

Mina embryon får alltså vara kvar till dec 2013 och då är jag nyss fylla 41 år. Mitt yngsta barn är då 1 år och 9 månader (inser nu att hon då är exakt lika gammal som Sockertoppen var när Minitoppen blev till). I min värld skulle det vara lite bättre om Minitoppen i alla fall var 2,5 år när jag blev gravid. Då skulle trean födas när Minitoppen är 3 år och tre månader. Och Sockertoppen nästan 5 och ett halvt. OM OM OM jag alls kan bli gravid GIVETVIS!

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Embryon kasseras efter fem år…

  1. Tudorienne skriver:

    Hm, skulle du inte kunna förhala processen genom att ansöka om förlängning när det nästan gått fem år? Och överklaga om du får nej. De lär ju inte neka att sätta in dem även om det redan gått fem år och du hinner bli redo?

    • orolig skriver:

      Hej Tudorienne! Vet du om det är så att man får använda embryona medan man väntar på svar, när 5-årstiden gått ut. Vår tid går ut i början på april. Vi vill använda embryot nästa ägglossning vilket blir i april men efter 5-årsgränsen.

  2. Maja Gräddnos skriver:

    Kan tala om att jag inte fick något brev om att de kasserade embryona. Det hade jag faktiskt väntat mig skulle komma.

  3. hellomotti skriver:

    Hmmm intressanta inlägg båda två…… Jag vet att min klinik sa att det har en åldersgräns på 42 år för att återföra men att de inte var så hårda på den ”om man fått barn via dem innan”. Det tolkar jag som att kliniken nog inte skulle trilskas (de vill ju ha pengarna) och Socialstyrelsen borde ju kunne ge efter på ETT ynka år….

    • Nylsa skriver:

      På papprena som vi fick står det att de (ks huddinge) inte skickar ut någon påminnelse, efter fem år kasseras embryona om man inte hör av sig. Vill du få dispens är det nog bäst att hålla reda på tiden och inte vänta för länge.

Kommentera

