Nojar – jag vill ju ha en vällingunge

I dag skulle jag introducera välling för Minitoppen. På min BVC-sköterskas inrådan blandade jag hälften majsvälling med hälften ersättning och gav. Kunde inte i min vildaste fantasi tro att hon inte skulle dricka det. Storasyster älskar välling. Men icke. Må detta bara vara tillfälligt för jag tycker att välling är guds gåva till småbarnsföräldrarna.

Men, så tänker jag att detta bara följer allt som hittills visat sig skilja mellan systrarna när det gäller sugeri. Stora älskade napp från första stund. Hon har fortfarande napp och växlar helt okänsligt mellan storlekar och märken. Minitoppen vägrar napp. Stora drack från vilken flasknapp som hels. Minitoppen vägrar alla nappar utom den dyraste av alla, dvs Medela. Minitoppen ville amma (men jag hade ingen mjölkproduktion tyvärr) medan storasyster aldrig fattade grejen med bröstvårtor. Lilla gapar stort när hon får smakportioner. Stora har aldrig gapat stort när det gäller fast föda. Hon gillar inte ens godis och kakor.

Och ja, så kan det vara. Plussidan är ju att jag kommer slippa jaga nappar och tjata om att det bara är när man sover eller är ledsen som man får ha napp med den lilla. Minussidan är kladd med yogurt och mackor och annat som barn äter till frukost. (Vad äter 1-3 åringar till frukost som inte äter välling? Och hur hinner föräldrarna få i dem tillräckligt innan förskolan???)

Nu ska jag inte döma ut Minitoppens chanser att bli vällingfrälst men samtidigt talar mönstret av skillnader mellan systrarna för att så kommer bli fallet.

Vad äter/åt era 1-3åringar?

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Nojar – jag vill ju ha en vällingunge

  1. Nori skriver:

    Min son slutade med frukostvälling vid 1,5. Efter det har han ätit yoghurt, gröt, smoothie, ägg, macka, frukt!

  2. Maja Gräddnos skriver:

    Gröt! Båda mina har vägrat välling men älskat gröt.

  3. Paprika skriver:

    När min ”stora” var yngre drack han kvällsvälling, ibland till frukost om det körde ihop sig. Yngsta har precis slutat med kvällsvälling eftersom hon gott och väl får i sig tillräckligt med käk dagtid (nu får hon en flarra varm mjölk istället). Hon är frukostfantast (gröt, macka, ägg, smoothie, flingor – you name it!) så välling har aldrig varit ett alternativ på morgonen.

  4. Astrantia skriver:

    Äldsta tjejen avskydde välling, de två andra älskade/älskar det. Stortjejen åt smörgås och ibland gröt till frukost.

  5. nylsa skriver:

    Vår lillkille (13 mån) vägrar också välling (och napp), han får en flaska ersättning när han ska somna, och till frukost blir det fil (med kanel och äppelmos eller med osötad fruktpuré), gröt i alla former går ner och nu äntligen börjar han gilla mackor också.

    Vår stora tjej gillar välling men vi försöker begränsa det till en flaska på morgonen. Hon är oftast hungrig när hon vaknar och vill ganska snart ha fil eller gröt även om hon druckit välling.

    Om hon ätit dåligt kan det bli en på kvällen också, men bara om hon frågar efter den, annars vill jag helllre att hon äter mat och gröt.

  6. Ullah skriver:

    Min killar gillade välling båda två. På morgonen och på kvällen. Jag gjorde det själv också, och min mamma fortsatte göra välling tills när jag var långt uppe i tonåren (fast jag hade slutat med flaska då…).

  7. Tisalen skriver:

    A vägrade välling – körde på gröt. men gick så småningom över till frukost på förskolan’Lillasyster T är en vällingunge av stora mått

  8. Anna-Bell skriver:

    Jippi, det verkar som att jag kan kommentera!

    Gittan älskar nappar och välling. Men hon brukar käka frukost med oss andra också, speciellt på helgerna. Då blir det macka, ägg eller yoghurt med flingor. Gröt låter ju som ett bra alternativ, om man gillar det. Äter barn frulle på förskolan brukar det ju vara typ ovnnämnda som serveras också.

  9. hellomotti skriver:

    Intressant med alla svar. Jag blir så impad att små barn kan sitta och äta frukost av typen fil och mackor. Har givetvis försökt med stora med hon har inget intresse alls. Men det är bara att inse att vi är olika. Jag äter inte heller frukost på vardagarna.

  10. Queenstreet skriver:

    Vi kör på gröt. I micron. Med hemmagjord katrinplommonpuré som jag gör en masse varannan vecka. Snabbt. 1/2 dl havregryn, 1 dl mjölk – micro 2 min. Klick på med puré. Klart.🙂

Kommentera

