Matvägrar

Sedan jag försökte introducera välling verkar Minitoppen matvägra. Jag har givetvis övergått helt till ersättning men aptitbristen består. Hon tar några klunkar och sedan sätter hon i halsen eller kastar bak huvudet och kniper med munnen. Ändå verkar hon hungrig. (Hon måste vara hungrig) Försöker mata med pureer och det gillar hon ca 5-7 skedar sedan är det stopp. Vet inte vad som har hänt. Denna matvägran har sammanfallit med att hon denna vecka både fått sina första tänder och tagit ett utvecklings kliv. Klivet består bland annat i att hon kan sitta, skallra med skallra och blir ledsen när jag går. Kanske hänger matvägran i hop med det? Hon är 5,5 månader… är detta normalt tro? 

Eftersom hon ligger över på viktkurvan så sitter jag ner i båten ett tag till…

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Matvägrar

  1. Anna-Bell skriver:

    Man vill ju att ens barn ska äta, sova, bajsa ”normalt”, att det primära ska funka. Men ja, du kan nog sitta lugnt i båten ett tag till. Vad käkar hon annars? Barnmat? Finns det ingen burk hon tycker är smarrig?

    Anna-Bell

  2. Erika skriver:

    Typiska symtom vid utvecklingssprång , matvägran.
    Typiska symtom vid tandsprickning , matvägran.
    Tror absolut att du kan sitta lugnt ett tag till särskilt med tanke på att vikten är så stabil å bra!!!
    Läste precis (å minns själv från den tiden) att barn i åldern 4-6 månader lär sig orsak verkan så kanske det är just det som din lilla fått kläm på. Jag vägrar mat å mamma reagerar 🙂 = kul
    Jag spekulerar hej vilt men hoppas att ni får klarhet i vad det handlar om. Klart man blir orolig som förälder när ens barn är missnöjd . Kram

  3. hellomotti skriver:

    Anna-Bell: Hon äter bara ersättning och ”smakportioner”. Idag frågade jag på BVC och de sa att jag ska försöka introducera gröt lite varje dag. Hon menade att 5-6 månaders inte får i sig tillräckligt av en måltid som bara består av puread mat. Jag testade med äppelgröt och det gick faktiskt ner kanske 10 skedar.

    Erika: Tack för ditt svar. Även om jag misstänkte det själv så känns det bra att läsa när du skriver att det är normalt vid tandsprickning och utvecklingsfaser 🙂

  4. Anna-Bell skriver:

    Bra att hon verkar gilla gröt! Jag tycker att det är lite meckigt när man ska börja med mat. Att man fixar och donar och minst hälften av det barnet fått in i munnen kommer ut igen. Men det blir lättare sen, när man kan köpa en grillad vurre om barnet är hungrigt…

Kommentera

