Tomte på förskolan

Min dotter har börjat på en helt nyöppnad förskola med över 120 barn (24 i hennes grupp)För några veckor sedan stack jag in huvudet på min dotters avdelning på dagis i samband med hämtning fast jag visste att hon var inne i ”hoppis” längre bort i korridoren. Jag ville se hur det såg ut där inne eftersom jag aldrig hade varit där.

På golvet sitter en dam, vi kan kalla henne Anja, som jag förmodar är Sockertoppens pedagog. Hej, säger jag. Jag är mamma till Sockertoppen och ville bara se hur det ser ut här. Hon tittar på mig som om jag är en inkräktare från yttre rymden och säger ”Ja här inne går barnen som är 2,5 till 3 år”. Jag blev så häpen över detta att jag inte kom mig för att svara att ”Ja, jag vet det eftersom min dotter går på denna avdelning.” Tänkte att hon måste ha hört fel.

 

I dag när jag ska hämta Sockertoppen kom jag försent 20 minuter. Det har aldrig hänt förr och jag hoppas att det aldrig händer igen. Jag sprang förvirrad och stressad in på förskolan och gick bort till hoppis där alla barn ska hämtas som hämtas klockan 15. Men ingen var där. Så får jag syn på Anja borta i korridoren så jag ber om ursäkt att jag är sen och frågar var Sockertoppen är. Återigen tittar hon konstigt på mig som att hon inte förstår. Runt henne leker tre andra barn som jag känner igen från Sockertoppens nya avdelning. Efter några förvirrade sekunder när jag återigen frågat var min dotter är säger Anja ”Du kanske kan hämta någon av de här”. I normala fall skulle jag fattat att det var skämt men nu var jag så stressad att jag bara tittade på henne så hon förtydligade att det bara var ett skämt. Ja, okej men du vet inte var Sockertoppen är? Inget svar.

Vad är detta för en människa? Vem har anställt henne? Hur ska jag kunna känna förtroende för en person som inte vet vem min dotter är fast hon nu har jobbat med henne i en månad? Jag funderar på om hon kan dålig svenska eller hör illa. Är hon kanske blyg. Vad är felet? Är det jag som pratar sluddrigt? Vad ska man göra i denna situation? Vad skulle ni ha gjort? Överreagerar jag?

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tomte på förskolan

  1. Ullah skriver:

    Det låter väldigt konstigt. Något att ta upp med föreståndaren, eller kanske någon förälder till annat barn först?

  2. Tudorienne skriver:

    Men vilket jäkla nutcase! Känns inte ok!

  3. Nylsa skriver:

    Det låter helt vidrigt! Men jag fattar inte, har ni bytt förskola eller är det samma som hon har gått på hela tiden? Jag tycker att du ska prata med förskolechefen, alternativt flytta hit och skola in henne på vårt lilla föräldrakooperativ där alla känner alla.

  4. hellomotti skriver:

    Nylsa: Hennes gamla förskola ska rivas och nu har alla barn flyttat in i helt nyrenoverade lokaler i en K-märkt superfin fastighet (som ligger bredvid det gamla dagiset).

  5. hellomotti skriver:

    Nutcase är bara förnamnet. Blä för henne. Turligt nog är hon ”bara” resurs och ej fast pedagog.

    Ullah: Ja man borde kanske ta upp det med föreståndaren men samtidigt känns det fegt för jag borde ju sagt till Anja typ: men allvarligt, vet du inte vem Sockertoppen är? Hon går ju på din avdelning! Men jag är för feg. Rädd att stöta mig med henne. Tänk om det sedan går ut över mitt barn?

  6. Erika skriver:

    Du överreagerar absolut INTE. Minsta lilla antydan till knut i magen är alltid befogad oro ( enl min erfarenhet).
    Jag har haft min dotter på 2 fsk och jag har tänkt alla de där tankarna ”det är jag som är hönsig” mm men så har jag tagit mod till mig och pratat med den pedagog som jag känt mest förtroende för. berättat om mina funderingar och frågat om det ska vara så här. Har vid alla tillfällen ( å det har blivit en del) fått väldigt positiv respons samt att problemen genast rättats till. Så prata med den fasta personalen!!!! Fråga vad de har för rutiner kring vikarier och säg att du blivit orolig och chockad av bemötandet.
    Håller tummarna för er, det du känner är verkligt. Det är din upplevelse och du har rätt att få svar på varför det är så här. Alla ska känna sig trygga å sedda i fsk!!

  7. Tudorienne skriver:

    Fast du får komma ihåg att du är ditt barns ombud. Hon kan inte hävda sig själv. Skulle din tillsägelse leda till att ditt barn får lida för det ja då är det jävligt illa Men det är det i så fall även utan att du säger till, dvs att säga ifrån är win.

  8. Ping: Barn med speciella behov | Hello Motti

Kommentera

