”Vi är inga djävla barnvakter”

Läste i en tråd på Allt om föräldrar, men det kunde lika gärna ha varit vilket nätforum som helst där förskolan diskuteras, den klassiska frågan dyker alltid upp: Vad får föräldrar göra som har sina barn på förskolan? Inget annat än jobba och skynda sig till hämtning, fort som ett oljat troll, enligt de förskoleanställda som debatterar i ämnet. ”Vill ni gå till frissan eller tandläkaren får ni skaffa barnvakt, vi är inga djävla barnvakter” skrev någon.

Nej precis. Ni är pedagoger som lär barnen sådant som vi föräldrar inte är lika bra på att lära ut. Inte minst är den sociala kontexten på förskolan mycket viktig och lärorik för barn. Är det inte därför ni kämpar för att få bort ordet ”dagis” och ”dagisfröken”? Förskolan ska vara pedagogisk verksamet och ingen förvaring. Och jag kunde inte hålla med om det mer. Fine – varför är det då så hemskt om någon som har ledigt från jobb av en eller annan anledning, väljer att lämna sitt barn på förskolan? Ingen skulle säga att det var konstigt att en 9-åring går till skolan när en förälder är kompledig och vill gå till frissan.

Nu vet jag att inte alla pedagoger tycker så här men de som gör det: Jag tycker att det känns motsägelsefullt att ena sekunden tycka att föräldrar utnyttjar pedagoger som barnvakter och i nästa tycka att man bedriver pedagogisk verksamhet som är till gagn för barnets utvecklig. Hur ska ni ha det? 

Och bara för att få det sagt. Mitt barn är ingen storkonsument av förskoletid. Trots att jag *betalar för heltid har jag bara mitt barn där mellan 9 och 15 (detta oavsett om jag är f-ledig eller inte. Nästa år ska Sockertoppen bara gå 4 dagar i veckan). Jag lämnar aldrig in ett sjukt barn och håller Sockertoppen hemma en dag efter att hon blivit frisk.

 

* Maxtaxan är för övrigt en politisk (socialdemokratisk) skandal. Vi som har råd borde betala mycket mer än 1200 spänn i månaden.

Om hellomotti

Hello Motti är Sockertoppens mamma. Om IVF-guden vill kan det bli aktuellt med ett moderskap även till Sockertoppens lillasyskon. Väntar på att få starta syskonverkstaden för andra gången våren 2011. Fick missfall efter en FET i januari 2011. Skrapningen misslyckades och klanten till kirurg stack hål på livmodern. I slutet av april konstaterades att den nu har läkt. Jag ska använda sommaren till att "vila upp mig" och så blir det nya tag med FET i september. Vi har tre embryon i frysen. FET = Frozen embryo transfer = Tina upp ett embryo som blivit över från en tidigare provrörsbefruktning och sätta in det i livmodern. Men se det behövdes inte. 18 juli fick jag reda på att jag var gravid - UTAN HJÄLP!!! För första gången i mitt liv. I mitten på mars 2012 föddes Sockertoppens lillasyster. Jag kallar henne Minitoppen i bloggen.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

